Statentunnel Rotterdam

De statentunnel is onderdeel van het Statenwegtracé, een lightrailverbinding. Het is de eerste geboorde tunnel in stedelijk gebied.

Opdracht

Door de bouw van diverse vinexlocaties en bedrijventerreinen is deze openbaar vervoerverbinding hard nodig. Het tracé loopt van het Rotterdamse St. Franciscus Gasthuis via de Statenweg naar het Centraal Station Rotterdam, alwaar de tunnel ondergronds aansluit op de bestaande Erasmuslijn. Saturn, een combinatie van Dura Vermeer Beton- en Waterbouw, Züblin en Walter Bau, bouwt de in totaal 2,4 kilometer lange boortunnel inclusief de toeritten en de aansluiting op het bestaande metrostation bij het CS.

Oplossing

Door zoveel mogelijk het stratenpatroon van de Statenweg te volgen, zorgt Saturn ervoor dat ze niet onder bebouwing boren. Dura Vermeer Beton- en Waterbouw heeft binnen Saturn conventionele tunnels en stations gebouwd met daarbij de benodigde ruw- en afbouw, installatiewerk en spoorwerk. Bij het project wordt gebruik gemaakt van de hydroschildmethode. Hiermee wordt gelijktijdig met het ontgraven via leidingen een speciale vloeistof (bentoniet) aangevoerd waarmee het boorfront wordt ondersteund. De vloeistof vermengt zich met de afgegraven grond zodat deze gemakkelijker via leidingen hydraulisch kan worden afgevoerd naar de scheidingsinstallatie. Wanneer de tunnelboor een slag van 1,50 meter heeft gemaakt, worden binnen het boorschild prefab betonnen segmenten geplaatst. Er zijn acht segmenten nodig die één tunnelring van 1,50 meter lengte vormen.

Vanwege de veiligheid zijn er 5 dwarsverbindingen aangelegd. In geval van calamiteiten kunnen mensen zo snel mogelijk naar de andere tunnelbuis vluchten. Deze dwarsverbindingen worden geheel ondergronds vanuit de tunnel met toepassing van vriestechniek gemaakt. De grond wordt eerst bevroren, waarna een doorgang wordt gemaakt die wordt afgewerkt met spuit- en insitubeton.

Voskamp Groep. Samen sterk in maatwerk